
Įprastai paskutinė mokslo metų savaitė Palangos senojoje gimnazijoje būna kitokia – skirta tyrinėti aplinką, kurioje gyvename ir ne tik. Šiemet gimnazistai savo žinių bagažą pildė keliaudami ne tik po Palangą, bet ir visą Lietuvą bei kaimynines šalis.
Apie taršą bei gyvūniją Baltijos pakrantėje
Palangos senosios gimnazijos pirmokai ir antrokai, lydimi gamtos mokslų mokytojų Aušros Žemaitaitienės ir Daivos Urbštienės, vyko į Baltijos jūrų gyvūnų reabilitacijos centrą, kuriame yra slaugomi ir gydomi ruoniai, nukentėję nuo žmogaus ūkinės veiklos. Kaip papasakojo išvykoje dalyvavusi IIC klasės mokinė Mila Skuodaitė, šiame centre mokiniai išvydo įvairių interaktyvių eksponatų, kurie parodė, kokie kyla gamtai pavojai, kokios taršos priežastys bei pasekmės, pasinėrė į diskusiją apie taršos mažinimo būdus bei pamatė šiuo metu slaugomus ruoniukus. „Vėliau visi keliavome į Lietuvos jūrų muziejų, kuriame sužinojome, kaip jūroje vystėsi gyvybė, išvydome paprastuosius daugialąsčius organizmus, jūrų moliuskų kriauklių kolekciją, plėšrius ir labai pavojingus gyvūnus, ruonius bei pingvinus, pasinėrėme į intriguojančią kelionę tarp daugybės akvariumų, imituojančių Baltijos ir Šiaurės jūras bei tropinius vandenis, kurios akcentas – povandeninis tunelis, leidžiantis išvysti didžiuosius eršketus, vėjažuves bei vilkešerius“, – pasakojo antrokė gimnazistė Mila. Gimnazistai turėjo progą aplankyti ir Nerijos fortą, vienintelį išlikusį XIX a. antrosios pusės Prūsijos karinio paveldo objektą Lietuvoje, sužinoti jo ir visos laivybos istoriją bei išvysti didžiausią Lietuvoje inkarų kolekciją.
Prasmingi nuotykiai Ventspilyje
Gimnazistų grupė kartu su mokytojais Daiva Urbštiene, Aušra Žemaitaitiene, Nerijumi Vaišvilu vyko ir į Latvijos miestą-uostą Ventspilį, turistų pamėgtą ir vieną gražiausių Baltijos šalių miestų. Mokiniai pasivaikščiojo gražiomis šio kurorto gatvelėmis, išvydo daugybę spalvingų, originalių karvių skulptūrų, plaukė laiveliu „Hercogs Jekabs“, pasigrožėjo Ventos upės delta.
Po kelionės laivu gimnazistai vyko į mokslo centą „VIZIUM“. Šiame centre mokiniai išvydo daugiau nei 80 interaktyvių eksponatų, susijusių su fizikos, matematikos, biologijos mokslais, programavimu bei šiuolaikinėmis technologijomis, patyrė žemės drebėjimą, pasivažinėjo linksmaisiais kalneliais bei bandė pereiti labirintą virtualioje erdvėje, sužinojo apie sveiką gyvenseną, įvairius geografinius veiksnius, geografines vietoves, tam tikrų šalių kalbą ir kultūrą, žmogaus anatomiją, išbandė daug įdomių simuliatorių ir interaktyvių žaidimų bei apsilankė apžvalgos aikštelėje, esančioje 30 metrų aukštyje.
Šią nuostabią kelionę po Latviją užbaigia apsilankymas Kuldygoje, žavingame viduramžių miestelyje. Gimnazistai pasigrožėjo plačiausiu Europoje Ventos kriokliu bei pasivaikščiojo po nuostabų ir seną šio miesto senamiestį.
Norėdami įamžinti savo kelionės įspūdžius, gimnazistai kūrė nuotraukų koliažus. Patyriminės savaitės metu mokiniai pasisėmė naujų žinių, praplėtė savo akiratį, buvo sužavėti begalės inovatyviausių interaktyvių ekspozicijų bei galimybių pasinerti į virtualiąją realybę. Gimnazistai patyrė daug teigiamų emocijų, suvokė, jog labai svarbu saugoti gamtą, jos neteršti, žmogaus ūkinę veiklą paversti ekologiškesne, svarbu rūpintis savo ir aplinkinių sveikata. „Taigi šių mokslo metų biologijos, chemijos ir geografijos patyriminė veikla buvo ne tik įdomi ir linksma, bet ir labai prasminga bei naudinga“, – patikino M. Skuodaitė.
Apie pinigus – praktiškai
Gimnazistai, pageidavę patyrinėti skaičius, su matematikos mokytoja Asta Pantelejeva ir ekonomikos mokytoja Rasa Abelkiene patraukė į vietas, kurios tiesiogiai susijusios su pinigais. Jie pirmiausiai aplankė SEB banką Vilniuje. Gimnazistai turėjo galimybę susipažinti su pagrindinėmis ekonomikos ir asmeninių finansų valdymo temomis, suprasti, kaip planuojamas biudžetas, kodėl svarbu taupyti, ar kas yra atsakingas skolinimasis. Pasitelkiant išmaniąsias technologijas bei žaidžiant interaktyvius žaidimus įgijo žinių apie įvairių pasaulio šalių valiutą, jos kursą.
Po to vyko edukacija Pinigų muziejuje prie Lietuvos banko. Gimnazistai susipažino su pinigų istorija nuo seniausių laikų, kai pinigai dar buvo prekės, iki naujųjų laikų, kai jie tapo metalo monetomis, popieriniais banknotais ir kredito kortelėmis. Gimnazistai patys galėjo nusikalti savo pinigėlį, pasisverti ir sužinoti, kiek jie būtų verti, jei būtų pagaminti iš aukso, platinos ir sidabro.
Plaukimas upe kajakais
Kiti nuotykių mėgėjai patraukė į gamtą, kur pramogą plaukti kajakais pasiūlė anglų kalbos mokytoja Kistina Galdikė.
Patyriminėje veikloje dalyvavo 16 mokinių, lydimi mokytojos ir antrokės gimnazistės Ilzės Galdikaitės tėvelio. „Pradėjome plaukti Šventosios soduose, priplaukėme jūros žiotis ir apsisukę grįžome iki Šventosios Beždžionių tilto. Sužinojau, jog tik nedidelė dalis mokinių yra anksčiau plaukę kajakuose upe, kai kurie netgi nežinojo, kad mūsų regione yra upė, kurioje galima plaukti. Buvo smagu stebėti mokinių ištvermę ir pasiryžimą pasiekti tikslą. Merginos pasižymėjo ištvermingumu ir pasiekė maršruto pabaigą, o vaikinus reikėjo paraginti. Dalyviai džiaugėsi galimybe praleisti laiką ne akademiškai, o užsiimant fizine veikla gamtoje. Džiaugiuosi, jog mokiniai elgėsi drausmingai ir pasiūlė kitais metais plaukti į žygį su nakvyne. Mano kaip mokytojos tikslas sudominti mokinius turistine veikla pavyko!“ – apie pavykusį plaukimą pasakojo mokytoja K. Galdikė.
Žolynų pynimas
I-II klasių merginos dalyvavo patyriminėje technologijų veikloje, joms vadovavo technologijų mokytoja Meilė Bukytė. Joms buvo skirta užduotis pievose ar darželiuose prisirinkti įvairių augalų ir iš jų nuausti nedidelį kilimėlį.
„Projektą pavadinome „Pievų takais“. Merginoms labiausiai patiko kūryba audimo metu: iš gausybės pririnktų augalų parinkti kaip juos išdėlioti, kad gautųsi graži kompozicija“, – apie veiklą atsiliepė mokytoja M. Bukytė.
Kolegė technologijos mokytoja Jolanta Gricienė patyrinėti aplinką pakvietė gimnazistus vaikinus. Patyriminės veiklos užduotis buvo susirasti gamtinių medžiagų ir pavaizduoti savo šeimą arba hobį. „Mokiniai sakė, kad jiems tai nebuvo lengva, nes reikėjo sugalvoti, kaip pateikti darbus, bet paskui rezultatu džiaugėsi ir patys“, – pasakojo mokytoja.
Istorinis-kultūrinis paveldas ir kitokia veikla
Mokiniai domėjosi Palangos miesto istoriniu-kultūriniu paveldu. Istorijos mokytoja Ilona Pociuvienė pasiūlė patyrinėti savo aplinką ir pasitikrinti savo žinias apie savo miestą. Mokiniai ieškojo Palangos miesto žemėlapyje skaičiais pažymėtų objektų, rinko apie juos medžiagą. Objektai – skirtingi ir įvairūs. Tai – ir architektūros paveldo objektai, atmintinų vietų, žmonių veiklos įamžinimas.
Palangos kultūros atspindžiai – tokią tęstinę patyriminę veiklą pasiūlė rusų kalbos mokytoja Liudmila Augucevičienė. „Kiekvienas gimnazistas turėjo galimybę patyrinėti miesto architektūros detales ir patikrinti kitų žinias, ar atpažins, ar žinos, kokio pastato ar kito objekto tai dalis. Gimnazistams labai patiko ieškoti kampų, kaip tai įamžinti, kaip pateikti, ieškant sprendimų, išryškėjo jų vaizduotė“, – pasakojo mokytoja. Visas tyrinėjimas buvo užrašytas rusų kalba.
Apie Palangos išskirtinumą etnografiniu požiūriu pasidomėti pakvietė lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja Rasa Gedvilaitė. Gimnazistai domėjosi palangiškių tradicijomis, papročiais, tarme bei legendomis, kitais pasakojimais. Visas surinktas žinias sudėliojo pačių sudarytame žemėlapyje, nurodydami, ką aplanką, ką atrado ir papildė jį surinkta informacija.
Į dangų pasižvalgyti nukreipė fizikos mokytoja Marina Stonienė. Pirmokai ir antrokai gimnazistai stebėjo dangaus kūnus ir fizikinius reiškinius, o galiausiai sukūrė trumpus filmukus.
Pasičiupti fotoaparatą paskatino fotografijos neformalųjį ugdymą kuruojanti anglų kalbos mokytoja Gintarė Žindulienė. Pasiūlyta tema buvo įamžinti Palangos 770 metų sukaktį gamtos ženkluose. Puikiai pasidarbavo ir pabandė įvairiomis formomis įamžinti šią sukaktį antrokė gimnazistė Liutaurė Nutautaitė.
Sportuok saugiai ir smagiai!
Patyriminės veiklos metu gimnazistai turėjo galimybę apsilankyti Palangos baseino sporto klube ir susipažinti su treniruoklių salės treniruočių metodika ir pratimų technika. Taip pat sporto klubo treneriai vaikams vedė paskaitą apie taisyklingą mitybą bei miego kokybę.
Gimnazistai vėliau surengė tinklinio varžybas. Varžybų metu mokiniai galėjo susipažinti ir pajausti pagrindinius skirtumus tarp paplūdimo ir salės tinklinio. Patyriminėje veikloje dalyvavo 19 mokinių. Organizavo fizinio ugdymo mokytoja Irina Šlimienė.